Υποχρηματοδότηση και λειτουργικά προβλήματα

ΧΡΗΜΑ

Σοβαρά λειτουργικά προβλήματα στην Εγνατία Οδό διαπιστώνει ο Σύλλογος Εργαζομένων της Ανώνυμης Εταιρίας.

Οι εργαζόμενοι αποδίδουν τα προβλήματα στο δάνειο που είχε συνάψει η Εγνατία και στη διένεξη με την Τράπεζα Πειραιώς.

Στην ανακοίνωσή τους αναφέρουν:

Τα τελευταία χρόνια η εταιρεία «Εγνατία Οδός Α.Ε.» βρίσκεται σε μια απίθανη για τα ελληνικά δεδομένα οικονομική διένεξη με την Τράπεζα Πειραιώς, δεδομένου ότι για ένα δάνειο 250εκ.€ που πήρε η πρώτη το 2006, έχει πληρώσει μέχρι σήμερα άνω των 320εκ.€ ενώ η τράπεζα εξακολουθεί να δεσμεύει το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων των σταθμών διοδίων.

Την προηγούμενη εβδομάδα συζητήθηκε στο Πρωτοδικείο Αθηνών η αγωγή της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» κατά της Τράπεζας, με την οποία ζητά την ακύρωση της πρόωρης καταγγελίας δανειακής σύμβασης ύψους 250εκ.€ που είχε συναφθεί μεταξύ τους. Επισημαίνουμε ότι η καταγγελία της σύμβασης εκ μέρους της Τράπεζας έγινε το 2010, χωρίς να έχει μεσολαβήσει κάποια καθυστέρηση εκ μέρους της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» και παρά το γεγονός οτι οι δόσεις εισπράττονταν κανονικά, ενώ αναπροσάρμοσε το επιτόκιο κοντά στο 3,2% από το αρχικό 0,7% που ίσχυε για τα πρώτα έξι χρόνια.

Μέχρι σήμερα η Τράπεζα έχει πρόωρα εισπράξει, με το αναθεωρημένο επιτόκιο, όλες τις προβλεπόμενες από τη σύμβαση δόσεις (η οποία έληγε το 2022), με αποτέλεσμα η συνολική οικονομική επιβάρυνση για την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» να υπερβαίνει το ποσό των 100 εκ.€, λόγω της μονομερούς διαμόρφωσης δυσμενέστερων όρων αποπληρωμής του δανείου.

Επί της ουσίας η Τράπεζα, που από το 2010 έχει ενεχυριάσει το σύνολο σχεδόν των εσόδων διοδίων της Εγνατίας Οδού, εισπράττει χρήματα που πληρώνουν οι χρήστες της οδού, τα οποία κανονικά προορίζονται για τη συντήρηση, λειτουργία και βελτίωση του αυτοκινητόδρομου.

Η αποστέρηση των εσόδων διοδίων από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», πέραν της προφανούς υποχρηματοδότησης της διαχείρισης του αυτοκινητόδρομου, δημιουργεί σοβαρότατα λειτουργικά προβλήματα και στην ίδια την εταιρεία για την εκπλήρωση των σκοπών της.

Θεωρούμε ότι η υπόθεση αυτή, σε συνδυασμό με τη μακροχρόνια δέσμευση των εσόδων, πλήττει βάναυσα το Δημόσιο Συμφέρον, αφενός διότι στερεί από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.» έσοδα που θα συνεισέφεραν στην αναγκαία βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών ποιότητας και ασφάλειας της οδού, αφετέρου διότι η ίδια (και κατ’ επέκταση το Ελληνικό Δημόσιο) καλείται να πληρώσει ένα πρόσθετο χρηματικό ποσό που θα μπορούσε να διατεθεί σε νέα αναπτυξιακά έργα.