Γιάννινα- Κακαβιά και Ηγουμενίτσα- Σαγιάδα… Δρόμοι ανάπτυξης που δεν μπορεί να μένουν στα χαρτιά

Η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ –ακτινογραφία του τουριστικού κλάδου στην Περιφέρεια Ηπείρου- περιέχει πολλά και άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία πέρα από την πορεία της τουριστικής κίνησης, τις χώρες προέλευσης των επισκεπτών, τα χρήματα που αφήνουν στην περιοχή. Αυτό που αποτυπώνεται με σαφήνεια είναι ότι οι Έλληνες αποτελούν την μεγάλη δεξαμενή των επισκεπτών. Το υψηλότερο μερίδιο αφίξεων καταγράφει ο Νομός Ιωαννίνων με ποσοστό 66% και ακολουθούν η Πρέβεζα με 20%, η Θεσπρωτία με 9% και η Άρτα με 6%. Ο μεγαλύτερος αριθμός επισκεπτών από ξένες χώρες προέρχεται από την Αλβανία!! Και μάλιστα με αυξητικές τάσεις.

Και εδώ το θέμα του τουρισμού δένει με τις υποδομές.

Η Περιφέρεια Ηπείρου αντιπροσωπεύει το 9% επί του συνόλου των οδικών αφίξεων στην Ελλάδα.

Από τις τρεις πύλες στα ελληνοαλβανικά σύνορα –Κακαβιά, Μέρτζιανη και Σαγιάδα- πέρασαν το 2018, 1.100.000 επισκέπτες καταγράφοντας αύξηση κατά 2%.

Ο μεγαλύτερος όγκος, 764 χιλιάδες εισήλθε από τον Μεθοριακό Σταθμό της Κακαβιάς, 279 χιλιάδες από τη Σαγιάδα και μόλις 28 χιλιάδες από την Μέρτζιανη.

Αναφορικά με την ποσοστιαία κατανομή των οδικών αφίξεων στην Περιφέρεια Ηπείρου για το 2018, παρατηρείται  ότι το υψηλότερο ποσοστό καταγράφεται στον μεθοριακό σταθμό της Κακαβιάς (71%) και ακολούθως στους σταθμούς Σαγιάδας (26%) και Μέρτζανης (3%). Τέλος, η πλειοψηφία των οδικών αφίξεων διέρχεται από την Ενότητα Ιωαννίνων (74%, σταθμοί Κακαβιάς και Μέρτζανης) ενώ το υπόλοιπο 26% από την Ενότητα Θεσπρωτίας (σταθμός Σαγιάδας).

Οι τρεις μεθοριακοί σταθμοί λοιπόν αποτελούν πύλες για την χώρα.

Με εντυπωσιακά μεγάλο αριθμό επισκεπτών..

Και με οδικές υποδομές προηγούμενων δεκαετιών.

Τα στοιχεία αυτά από μόνα τους αρκούν για να καταδείξουν την άμεση ανάγκη ολοκλήρωσης των κάθετων αξόνων τόσο του δρόμου Ιωαννίνων- Κακαβιάς όσο και του άξονα Ηγουμενίτσας- Μαυροματίου, ο οποίος επίσης διέρχεται πολυετή περιπέτεια.

Οι σκέψεις για δίιχνο ή τρίιχνο δρόμο ως συνέχεια της Ιόνιας Οδού δεν ακυρώνει απλά το διευρωπαϊκό της χαρακτήρα αλλά ακυρώνει έναν άξονα ανάπτυξης για την Ήπειρο.

Η Αλβανία δεν αποτελεί μόνο τουριστική δεξαμενή για την Ήπειρο..

Παρά τις κατά καιρούς εντάσεις στις διμερείς σχέσεις γίνεται ολοφάνερο ότι η ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη γείτονα.

Η ολοκλήρωση των οδικών αξόνων δεν είναι απλά ένα αίτημα. Είναι υποχρέωση της πολιτείας.. Και έχουν ευθύνη όλες οι τοπικές αρχές να μην αποδεχθούν καμία έκπτωση παρά μόνο την άμεση δρομολόγηση των οδικών υποδομών όπως ακριβώς είχαν σχεδιαστεί.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ