Ανοιχτά μαθήματα από το ΜΕΚΔΕ στο Μέτσοβο

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

Το Μετσόβιο Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας (ΜΕ.Κ.Δ.Ε.) του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου από το ξεκίνημα της λειτουργίας του στο Μέτσοβο πραγματοποιεί εκδηλώσεις ανοικτές στις τοπικές κοινωνίες της Ηπείρου για θέματα περιβάλλοντος και ανάπτυξης, με έμφαση στις ορεινές περιοχές.

Tην εβδομάδα από 8/4 έως 12/4 διοργανώνονται στο ΜΕ.Κ.Δ.Ε. σε συνεργασία με το μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Ε.Μ.Π. «Περιβάλλον και Ανάπτυξη των Ορεινών Περιοχών» ανοικτές διαλέξεις/ ακαδημαϊκά μαθήματα. Οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ομιλίες και να συμμετάσχουν σε συζητήσεις με ευρύ θεματικό πλαίσιο, στο πλαίσιο της διεπιστημονικής προσέγγισης που συστηματικά καλλιεργείται από το ΜΕ.Κ.Δ.Ε. και το μεταπτυχιακό πρόγραμμα.

Ο κύκλος των ανοικτών μαθημάτων θα ανοίξει τη Δευτέρα 8/4 με διάλεξη με θέμα: «Φυσική  ραδιενέργεια σε υπόγεια νερά υδροφόρων ταμιευτήρων στη Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική. Ποιοι είναι οι κίνδυνοι και ποια η προέλευση;» Η διάλεξη θα γίνει από τον καθηγητή Christoph Schüth, Καθηγητή Υδρογεωλογίας και Κοσμήτορα της Σχολής Υλικών και Γεωεπιστημών του Πολυτεχνείου του Darmstadt της Γερμανίας. Η διάλεξη αγγίζει ένα περιβαλλοντικό ζήτημα ιδιαίτερης βαρύτητας, σε ολόκληρο τον πλανήτη. Θα συντελέσει στην αποσαφήνιση εννοιών και στην ορθολογική προσέγγιση των κινδύνων από τη ραδιενέργεια στα υπόγεια νερά. Η αναφορά σε παραδείγματα από τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική θα φέρει το κοινό σε επαφή με περιβάλλοντα και κοινωνίες «πέρα από τη γειτονιά μας».

Την Τρίτη 9/4, οι διαλέξεις για θέματα ρύπανσης θα συνεχιστούν, με την ομιλία: «Νιτρορύπανση σε υπόγεια και επιφανειακά νερά - Σύγχρονες τεχνολογίες ελέγχου και αντιμετώπισης»,  από τον καθηγητή Kay Knöller, Διευθυντή του Εργαστηρίου Ισοτοπικής Υδρολογίας του Ερευνητικού Κέντρου Περιβάλλοντος UFZ της Γερμανίας. Η νιτρορύπανση αποτελεί μείζον πρόβλημα σε πολλές περιοχές με έντονη χρήση λιπασμάτων, κτηνοτροφική δραστηριότητα ή άλλες πηγές οργανικής ρύπανσης (π.χ. αστικά απόβλητα). Στη διάλεξη θα παρουσιαστούν τεχνολογίες αιχμής που προσδιορίζουν με ακρίβεια την πηγή  (χρήση  ραδιοϊσοτόπων), συντελώντας στην αποτελεσματική αντιμετώπισή της.

Την Τετάρτη και την Πέμπτη (10-11/4) η συζήτηση θα εστιάσει στο κοινωνικό και λαογραφικό πεδίο των ορεινών περιοχών. Ένας Ηπειρώτης πανεπιστημιακός δάσκαλος, με πρωτοποριακή επιστημονική δραστηριότητα στα θέματα της λαογραφίας και πολύπλευρη δράση, ο Βασίλης Νιτσιάκος, καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, θα πραγματοποιήσει δύο διαλέξεις. Η πρώτη, την Τετάρτη 10/4, έχει θέμα: «Ανθρωπολογία του Περιβάλλοντος: ο τόπος και ο άνθρωπος». Θα αναζητηθούν οι διαλεκτικές σχέσεις μεταξύ του περιβάλλοντος και των ανθρώπινων δραστηριοτήτων και πώς η φύση έχει διαμορφώσει τα χαρακτηριστικά τοπικών κοινωνιών. Η δεύτερη διάλεξη, την Πέμπτη 11/04, τιτλοφορείται: «Ανάγνωση του ορεινού πολιτισμικού τοπίου». Θα επιχειρηθεί μια συστηματική, σύγχρονη και σε βάθος προσέγγιση στο πλούσιο μωσαϊκό του λαϊκού πολιτισμού των ορεινών περιοχών, που συναρπάζει ακόμη και σήμερα με την αισθητική του, τη λιτότητά του και τους συμβολισμούς του.

Η εβδομάδα των ανοικτών διαλέξεων θα κλείσει την Παρασκευή 12/4, με ένα κρίσιμο πρόβλημα της περιοχής του Μετσόβου αλλά και πολλών άλλων ορεινών περιοχών, το πρόβλημα των κατολισθήσεων.  Ο επίκουρος καθηγητής του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Γιώργος Παπαθανασίου, θα αναπτύξει το θέμα: «Αποτύπωση και παρακολούθηση κατολισθητικών φαινομένων με τη βοήθεια σύγχρονων τεχνολογιών». Η διάλεξη θα εστιάσει στην αναγνώριση και αποτύπωση μετακινούμενων υλικών λόγω κατολισθήσεων με drones και επίγειους σαρωτές που παρέχουν υψηλή ακρίβεια και συντελούν στη βελτίωση του σχεδιασμού των μέτρων πρόληψης και αντιμετώπισης των κατολισθήσεων.

Όλες οι διαλέξεις ξεκινούν στις 17.30 και θα πραγματοποιηθούν στο Μετσόβιο Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας, στο Μέτσοβο. Οι δύο πρώτες διαλέξεις θα γίνουν στα αγγλικά, με ταυτόχρονη μετάφραση.

Οι διοργανωτές καλούην τους πολίτες της Ηπείρου και κάθε ενδιαφερόμενο να επισκεφθεί από τις 8 έως τις 12 Απρίλη το ΜΕ.Κ.Δ.Ε., στο Μέτσοβο, και να συμμετάσχει στις ανοικτές, εκπαιδευτικές εκδηλώσεις και τις συζητήσεις που θα ακολουθήσουν.