Στο «σφυρί» το λιμάνι Ηγουμενίτσας και η Εγνατία Οδός με… προίκα τα διόδια…

egnatia limani

egnatia limani

Σε πλήρη εφαρμογή μπαίνει ο μακρύς κατάλογος αποκρατικοποιήσεων προκειμένου να συγκεντρωθεί, σε βάθος χρόνου, το ποσό των 50 δις, όπως προβλέπει το τρίτο και πιο σκληρό μνημόνιο, στο οποίο έχει εισέλθει η Ελλάδα.

Στο πλαίσιο αυτό, τα δύο μεγαλύτερα έργα υποδομής, που άλλαξαν την τελευταία δεκαετία το χάρτη της Ηπείρου, θα καταλήξουν σε ιδιώτες, καθώς η τύχη τους είχε προδιαγραφεί εδώ και μία διετία, όταν ουσιαστικά πέρασαν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Πρόκειται για τον μεγαλύτερο οδικό άξονα της χώρας, την Εγνατία Οδό, αλλά και για την πύλη της Ελλάδας προς την Ευρώπη, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, τα δύο βασικότερα εμπόδια που καθυστερούσαν την αποκρατικοποίηση της Εγνατίας Οδού, οι δανειακές υποχρεώσεις του έργου και το πλάνο των αποκρατικοποιήσεων, έχουν πλέον αρθεί.

Το δάνειο των 250 εκ. ευρώ που είχε χορηγηθεί από την Τράπεζα Πειραιώς θα εξυπηρετείται από τον παραχωρησιούχο επενδυτή ενώ ο υπόλοιπος δανεισμός του έργου (400 εκ. ευρώ από το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο με εγγύηση του Δημοσίου) θα εξυπηρετείται από την Εγνατία Οδό Α.Ε. που παραμένει στο δημόσιο.

Για την χρέωση των τελών διοδίων θα εφαρμοστεί η ίδια τιμολογιακή πολιτική που ισχύει και στις υφιστάμενες συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητόδρομων. Η βάση θα είναι τα 4 λεπτά του ευρώ ανά χλμ. (προ ΦΠΑ και πληθωριστικής προσαρμογής και το ανώτατο πλαφόν θα ορίζεται στα 6 λεπτά του ευρώ ανά χλμ.

Παράλληλα, σύμφωνα με το σχεδιασμό, ο ιδιώτης παραχωρησιούχος θα αναπτύξει και θα εκμεταλλεύεται 15 σταθμούς διοδίων στον κύριο άξονα και επιπλέον έξι σταθμούς στους κάθετους άξονες (21 σταθμοί διοδίων συνολικά).

Η παραχώρηση της εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου στον ιδιώτη επενδυτή θα έχει χρονική διάρκεια έως και 40 έτη.

Στα χέρια του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, ένα από τα μεγαλύτερα της χώρας. Ο δρόμος της αποκρατικοποίησης, μαζί με άλλα μεγάλα λιμάνια της χώρας –όπως συνέβη με τα περιφερειακά αεροδρόμια- έχει ήδη ανοίξει.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, στα περιφερειακά λιμάνια, ανάμεσα τους κι αυτό της Ηγουμενίτσας, το ΤΑΙΠΕΔ ελέγχει το 100% και εξετάζει το προσφορότερο μοντέλο για κάθε περίπτωση ή ακόμα και τη λύση της μαζικής παραχώρησης, εφόσον υπάρξει σχετικό ενδιαφέρον.

Στη μελέτη σκοπιμότητας, το ΤΑΙΠΕΔ προκρίνει μια σειρά επιλογών, μεταξύ των οποίων κεντρική θέση κατέχει η σύσταση μιας εταιρείας συμμετοχών, στην οποία θα εισφερθούν όλα τα λιμάνια ή εναλλακτικά στη δημιουργία 3—4 εταιρειών περιφερειακού χαρακτήρα, όπου θα ενταχθεί μια σειρά λιμανιών με γεωγραφική εγγύτητα )π.χ. λιμάνια Αττικής, λιμάνια δυτικής Ελλάδος κ.ο.κ.).

{jathumbnail off}

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ