Στο Συμβούλιο της Επικρατείας η εκτροπή του Αώου

AOOS 14Εκδικάστηκε κανονικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή που έχουν καταθέσει περιβαλλοντικές οργανώσεις της χώρας και τοπικοί φορείς κατά του Σχεδίου Διαχείρισης των Λεκανών Απορροής, που περιλαμβάνει το έργο της εκτροπής του Αώου.

Το ΥΠΕΚΑ εκπροσωπήθηκε από νομικό σύμβουλο του κράτους, ενώ δεν υπήρξαν παρεμβάσεις κατά της προσφυγής από την ΔΕΗ ή/και την ΤΕΡΝΑ.

Η συζήτηση κύλησε χωρίς ερωτήσεις ή παρατηρήσεις από τους δικαστές, με την εξαίρεση μίας διευκρινιστικής ερώτησης για την διασυνοριακή διαβούλευση.

Δόθηκε προθεσμία μέχρι την 26 Φεβρουαρίου, για την υποβολή του τελικού υπομνήματος. Η απόφαση του δικαστηρίου αναμένεται πιθανότατα εντός του επόμενου εξαμήνου.

Εν τω μεταξύ ο Φορέας Διαχείρισης Βόρειας Πίνδου σε συνεργασία με την ΜΚΟ Καλλιστώ και σε συνέχεια καταγγελίας που από κοινού είχαν υποβάλει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DGENV) στις 22-07-2013, επανήλθαν με νέα επιστολή ώστε να μην μπει η υπόθεση στο αρχείο.

Αυτό θα συνέβαινε διότι η ενημέρωση που είχε η Ευρ. Επιτροπή από το Υπουργείο ΠΕΚΑ αφορούσε αποκλειστικά την μη έγκριση τόσο του φακέλου Προκαταρκτικού Προσδιορισμού Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων όσο και του φακέλου Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) το 2010, από την τότε Υπουργό ΠΕΚΑ, κα. Τ. Μπιρμπίλη.

Είναι απορίας άξιο ότι η Ευρωπαική Επιτροπή, αναφέρει σε επιστολή του προς τους Δήμους Ζαγορίου και Κόνιτσας, ο Φορέας Βόρειας Πίνδου, δεν είχε καμία απολύτως ενημέρωση για το γεγονός ότι το συγκεκριμένο έργο εντάχθηκε στο «Σχέδιο διαχείρισης της περιοχής λεκάνης απορροής ποταμού του υδατικού διαμερίσματος Ηπείρου» του οποίου μάλιστα η σχετική ΣΜΠΕ (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων) έχει εγκριθεί με την υπ’αριθ. 169278/08-07-2013 ΚΥΑ.

Μάλιστα, η πρόσφατη ΚΥΑ έγκρισης της ΣΜΠΕ «μετονομάζει» εκ νέου τον χαρακτήρα του έργου και το αναφέρει πλέον ως «Αξιοποίηση του Υδατικού Δυναμικού Πίνδου με Υδροηλεκτρική Εκμετάλλευση και Δυνατότητα πολλαπλών χρήσεων νερού για άλλες ανάγκες» (μεταξύ των χρήσεων του οποίου δύναται να συμπεριληφθεί και η ύδρευση της πόλης των Ιωαννίνων και της ευρύτερης περιοχής της) με απώτερο στόχο να μην αντιβαίνει στις κατευθύνσεις της ΚΟ 2000/60/ΕΚ και ειδικότερα με τα οριζόμενα περί εξαιρέσεων στο αρ. 4 παρ. 7 της προαναφερόμενης οδηγίας και έτσι η δρομολόγηση της υλοποίησής του να μην συναντήσει άλλα σχετικά νομικά εμπόδια.

Με την προαναφερθείσα επιστολή μας, συνεχίζει ο Φορέας, ενημερώσαμε την Ευρ. Επιτροπή ότι η έγκριση του ανωτέρω Σχεδίου Διαχείρισης αναμένεται να δρομολογήσει την κατασκευή του έργου εκτροπής του Αώου είτε: (α) με διαδικασία «fast track», (προτάσσοντας λόγους εθνικού συμφέροντος), η οποία περιορίζει δραστικά τη δυνατότητα νομικής παρέμβασης ενώ κατ’ ουσίαν «ακυρώνει» την ισχύ των γνωμοδοτήσεων από αρμόδιους φορείς («Φορέας Διαχείρισης Εθνικών Δρυμών Βίκου-Αώου και Πίνδου» ο οποίος έχει ήδη γνωμοδοτήσει αρνητικά με το υπ’αριθ. 686/14/09/2012 σχετικό έγγραφο) είτε (β) με τη διαδικασία της Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης σύμφωνα με την οποία, οι αρνητικές γνωμοδοτήσεις συναρμόδιων φορέων μπορούν να παρακαμφθούν με πολιτική απόφαση, η οποία και πάλι θα επικαλείται λόγους εθνικού συμφέροντος. Βάση των ανωτέρω, καλέσαμε τις Κοινοτικές Αρχές να παραμείνουν αφενός σε εγρήγορση και αφετέρου να ζητήσουν περαιτέρω ενημέρωση/πληροφόρηση από τις ελληνικές αρχές για το θέμα με βάση τα ανωτέρω.

Ο Φορέας Διαχείρισης σεβόμενος τον θεσμικό του ρόλο θα συνεχίσει τις προσπάθειές του στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του και θα ενημερώνει για κάθε νέα εξέλιξη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ