Στην κόψη του ξυραφιού οι οδικοί άξονες

DROMOS MEGALOSΤον «κώδωνα του κινδύνου» για την πρόκληση μη αναστρέψιμων επιπτώσεων σε οικονομία και επιχειρήσεις λόγω ενδεχόμενης περαιτέρω καθυστέρησης της επανεκκίνησης των εργασιών στα οδικά έργα κρούουν, μέσω του Capital.gr, κύκλοι των κοινοπραξιών παραχώρησης.

Όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά, «όσα δεν έφεραν τα τρία χρόνια «αναστολής» των έργων, θα μπορούσαν να συμβούν σε λιγότερο από τρεις μήνες».

Πηγές των παραχωρησιούχων (έχουν αναλάβει την εκμετάλλευση και λειτουργία των μεγάλων οδικών αξόνων) σημειώνουν ότι ο κίνδυνος χρεοκοπίας θα είναι ορατός, εάν τα έργα δεν ξεκινήσουν πλήρως το Σεπτέμβριο. Ωστόσο, προϋπόθεση για την ολική επανεκκίνηση των έργων -σήμερα υλοποιούνται οι απαιτούμενες- πριν από την πλήρη επαναλειτουργία των εργοταξίων- εργασίες προϋποθέτει τη συζήτηση και ψήφιση από τη Βουλή των αναθεωρημένων συμβάσεων παραχώρησης.

 

Όπως επισημαίνουν στο Capital.gr κύκλοι των εταιρειών παραχώρησης, εάν η Βουλή δεν εγκρίνει τις συμβάσεις πριν από την έναρξη λειτουργίας των θερινών τμημάτων, τότε ο στόχος του «restart» των έργων στους αυτοκινητοδρόμους Κόρινθος-Καλαμάτα, Μαλιακός-Κλειδί, Ε-65, Νέα Οδό και Ελευσίνα-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα χάνεται.

Αυτή τη στιγμή, η Κομισιόν εξετάζει τις αναθεωρημένες συμβάσεις και θα προχωρήσει στην έγκρισή τους, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες. Λόγω της μεγάλης σημασίας τους, οι συμβάσεις θα πρέπει να συζητηθούν και ψηφιστούν από την Ολομέλεια της Βουλής (όχι από τα θερινά τμήματα), ειδάλλως θα προκληθούν έντονες αντιδράσεις από τα κόμματα της αντιπολίτευσης και όχι μόνον.

Έτσι, ο χρόνος μετρά αντίστροφα, με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών (ύστερα από τη διάσπασή του από το Ανάπτυξης) να πρέπει,  αφότου ληφθεί η έγκριση της Κομισιόν, να προετοιμάσει προς κατάθεση στη Βουλή τις καινούργιες συμβάσεις των έργων.

Ο νέος υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης θα πρέπει να κινηθεί άμεσα, όπως αναφέρουν παραχωρησιούχοι, ειδάλλως οι κοινοπραξίες των τεσσάρων οδικών αξόνων, που εμφάνισαν το 2012 συνολικά ζημιές άνω των 110 εκατ. ευρώ θα βρεθούν αντιμέτωπες με τα χειρότερα.

Όπως σημειώνουν πηγές, σήμερα τα κονσόρτσιουμ πρέπει κάθε μήνα να πληρώνουν υπέρογκες υποχρεώσεις που απορρέουν από τις παλαιές, μη βιώσιμες συμβάσεις. Οι υποχρεώσεις αυτές σχετίζονται με το κόστος λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων και το χρηματοοικονομικό κόστος (τόκοι και swap).

Οι κοινοπραξίες έχουν συμφωνήσει ή βρίσκονται πολύ κοντά σε συμφωνία με τις τράπεζες σχετικά με το νέο χρηματοοικονομικό μοντέλο των έργων. Ωστόσο, εάν οι νέες συμβάσεις δεν γίνουν νόμος του κράτους το αμέσως προσεχές διάστημα, το χρηματοοικονομικό μοντέλο θα χρήζει επικαιροποίησης, γεγονός που θα σήμαινε -στην καλύτερη των περιπτώσεων- νέο γύρο διαπραγματεύσεων με αβέβαια αποτελέσματα.

Και αυτό, όταν οι πέντε κοινοπραξίες παραχώρησης (οι τέσσερις προβληματικές και ο Μορέας που «εξελίσσεται» ομαλά) την τελευταία διετία έχουν εμφανίσει συνολικές ζημιές 203,4 εκατ. ευρώ, με τη βιωσιμότητα των συγκεκριμένων εταιρειών να έχει στηριχθεί, έως σήμερα, σε ίδια κεφάλαια.

Το ολικό restart των έργων αποτελεί βασικό πυλώνα του «success story» της κυβέρνησης, καθώς υπολογίζεται ότι θα ενισχύσει το ΑΕΠ έως και 2%, δημιουργώντας 70.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ