Σε φυσικό αέριο από Κύπρο και Ισραήλ έχει να ελπίζει η Ήπειρος… αλλά στο απώτερο μέλλον!

ISRAHL AE AGOGOSΟι δρόμοι φυσικού αερίου τους οποίους έχει σχεδιάσει η Ελλάδα μένουν μακριά από την Ήπειρο. Η μόνη ελπίδα για φτηνή πρώτη ύλη στην περιοχή αποτελεί το φυσικό αέριο από την Κύπρο και το Ισραήλ, κάτι όμως που αν γίνει, θα συμβεί σε βάθος χρόνου.

Στρατηγικός στόχος της χώρας είναι να μετατραπεί σε ενεργειακό κόμβο. Και ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τέσσερις αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου.

Αγωγούς που θα μεταφέρουν ποσότητες στην Ευρώπη από τα κοιτάσματα της Κασπίας, του Ισραήλ και της Κύπρου.

Το κόστος των έργων αυτών ανέρχεται στα 9,8 δισ. ευρώ, με την ΕΕ να τα έχει εντάξει προς κοινοτική χρηματοδότηση.

Ο βασικότερος αγωγός είναι ο ΤΑΡ, ο οποίος έστειλε στα αζήτητα τον ελληνοιταλικό. Ο αγωγός αυτός, διακλαδώνεται από την Ελλάδα στην Αλβανία, αφήνοντας εκτός σχεδιασμού την Ήπειρο.

Προβλέπεται να φέρνει από το 2019 ποσότητες αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ελλάδα, την Αλβανία και την Ιταλία.

Ο «East Med», ο οποίος από το 2021 θα φέρνει ποσότητες φυσικού αερίου από το Ισραήλ και την Κύπρο, θα περνά στην Κρήτη και στη συνέχεια διασχίζοντας την Πελοπόννησο και την Ήπειρο θα φτάνει μέσω του ελληνοϊταλικού αγωγού (IGI) στην Ιταλία.

Σ’ αυτόν τον αγωγό έχει να ελπίζει η Ήπειρος. Άλλωστε ο σχεδιασμός του, είναι ο μοναδικός λόγος για τον οποίο οι Ιταλοί κρατούν ζωντανό το υποθαλάσσιο τμήμα «Ποσειδών» του ITGI που είχε σχεδιαστεί στο παρελθόν.

Το υποθαλάσσιο τμήμα του αγωγού από τα παράλια της Ηπείρου μέχρι το Ότραντο της Ιταλίας είναι αδειοδοτημένο και είναι το μοναδικό που διασώθηκε από τον ITGI, κυρίως εξ αιτίας του ενδιαφέροντος που επέδειξαν τα τελευταία χρόνια οι Ιταλοί.

Μέσω αυτού μένουν ζωντανές οι ελπίδες για την μεταφορά φυσικού αερίου στην Ήπειρο. Με μακρινό ορίζοντα βέβαια και υπό την προϋπόθεση ότι ο σχεδιασμός δεν θα ανατραπεί στα επόμενα χρόνια, όπως συνέβη ουκ ολίγες φορές και στα προηγούμενα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ