Νέα διόδια φέρνει η πώληση της Εγνατίας Οδού

EGNATIA PERISTERIΜέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να προχωρήσει η προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες.

Ο Σύλλογος Εργαζομένων στην Εγνατία, πέρα από τη διαφωνία του με την παραχώρηση του οδικού άξονα, καταγγέλλει ότι σχεδιάζεται εσπευσμένα η αύξηση των σταθμών διοδίων από δώδεκα σε 17, την στιγμή μάλιστα που όλα είναι έτοιμα ώστε να εφαρμοστεί το αναλογικό σύστημα, της καταβολής δηλαδή ανάλογα με τα χιλιόμετρα.

Στην προοπτική της παραχώρησης, ο Σύλλογος των εργαζομένων εκφράζει για άλλη μία φορά, με τον πιο έντονο και κατηγορηματικό τρόπο την αντίθεσή του, καθώς:

1. H σχεδιαζόμενη παραχώρηση στον στρατηγικό τομέα των δικτύων μεταφορών, και μάλιστα με υποεκτιμημένα από το ΤΑΙΠΕΔ έσοδα, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση συμφέρουσα προοπτική για το ελληνικό δημόσιο. Σήμερα, με 7 συμβατικούς σταθμούς και με μόνο 15,6 ευρώ χρέωση για διαδρομή 650 χλμ. σε ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών, τα έσοδα για φέτος αγγίζουν τα 60 εκατ. ευρώ, που είναι ήδη πολύ περισσότερα από τα ετήσια έξοδα λειτουργίας και ελαφράς συντήρησης, που δεν ξεπερνούν τα 30 εκατ. ευρώ.

2. Η οικονομική, επιτυχής και πολύχρονη διαχείριση του σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού από την εταιρεία «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ», από το 2005, μπορεί να αποφέρει σημαντικό πλεόνασμα υπέρ του δημοσίου, με σημερινή χρέωση σημαντικά χαμηλότερη από την χρέωσή στους άλλους ημιτελείς και παραχωρημένους αυτοκινητόδρομους της χώρας.

3. Δεν πρέπει να εκχωρηθεί ένας δρόμος που στοίχισε 6,5 δις ευρώ, σε περίοδο μειωμένων εσόδων λόγω οικονομικής κρίσης, διότι το αποτέλεσμα θα είναι να παραχωρηθεί με χαμηλό τίμημα ή ακόμη και χωρίς ουσιαστικό τίμημα!.

Ποια είναι αλήθεια, η αναπτυξιακή στόχευση, να αναλάβει μία ιδιωτική εταιρεία ελληνική ή ξένη, την είσπραξη των διοδίων, αναλαμβάνοντας ταυτόχρονα υπερεκτιμημένες ευθύνες στον τομέα λειτουργίας και συντήρησης, γενικώς και αορίστως καθορισμένες, όταν σήμερα, το ελληνικό δημόσιο εισπράττει απευθείας τα διόδια, μέσω της εταιρείας «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ» που έχει αποδεδειγμένα, την τεχνογνωσία και την εμπειρία να συντηρήσει και να λειτουργήσει τον αυτοκινητόδρομο;

4. Η χρηστή διαχείριση της οδού από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», εξασφαλίζει τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας της και αποπληρώνει τις μειωμένες πλέον δανειακές της υποχρεώσεις, τις οποίες ανέλαβε αποκλειστικά για την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου. Αν το ελληνικό δημόσιο επέστρεφε, ως όφειλε, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ από έργα που έχει επιτυχώς διεκπεραιώσει η εταιρεία και που ποτέ δεν έχει χρηματοδοτηθεί για αυτά, το μικρό πλέον υπόλοιπο χρέους της προς την Τράπεζα, ύψους 165 περίπου εκατομμυρίων, θα είχε ήδη αποπληρωθεί. Ακόμη όμως και έτσι, μετά το πέρας της πενταετίας που απαιτείται για την αποπληρωμή του δανείου, το πλεόνασμα που θα προκύπτει, μπορεί να διατεθεί για επενδύσεις σε έργα υποδομής της χώρας και στη συντήρηση του εναλλακτικού οδικού δικτύου της περιοχής, που σήμερα έχει σχεδόν εγκαταλειφθεί (π.χ. διέλευση Κατάρας).

5. Ο Δημόσιος χαρακτήρας της οδού αποφέρει όφελος στον χρήστη της, λόγω του μειωμένου κόστους διέλευσης ανά χιλιόμετρο για αυτόν, σε σχέση με τους υπόλοιπους ημιτελείς αυτοκινητόδρομους της χώρας. Στην περίπτωση του ιδιώτη επενδυτή, το κόστος για τον χρήστη αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, χωρίς κανένα άλλο όφελος για την ελληνική οικονομία, καθώς ο υπό παραχώρηση αυτοκινητόδρομος είναι ολοκληρωμένος κατασκευαστικά και ως εκ τούτου, ούτε νέες επενδύσεις μεγάλου μεγέθους απαιτείται να γίνουν, ούτε νέες θέσεις εργασίας πρόκειται να δημιουργηθούν.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ